Ezek az ismeretek segítenek, hogy egy-egy történet, esemény egy implantátumot viselő gyermek számára még érthetőbb legyen.
Az időbeli fogalmak nehezen elsajátíthatók, mivel az „idő” nem olyan, amit meg lehet mutatni. Ahhoz, hogy a gyerekek megtanulják ezeket a fogalmakat, lehetőségünk van arra, hogy meghallgassuk őket játék közben, vagy hétköznapi tevékenységek során.
- Az első és következő időhatározó fogalmak bemutatása:
Olyan szavak, mint az – „első” és a „következő” – ezzel meghatározzák, leírják az események sorrendjét.
Az első és következő időhatározó fogalmak bemutatása:
Például egy kézműves tevékenység során: A szülő elmondja mit fognak tenni. Elmondja, hogy először a kezét készítik el, azután a fejét. A szülő folyamatosan ismételi a szavakat, az időhatározókra helyezi a hangsúlyt, így segít a gyermeknek megérteni a fogalmakat.
Gyakorlás kisebb gyermekek számára:
- Logikai játékokkal, autókkal, babákkal játszva próbáljuk meg az időhatározó szavakat logikai sorrendben használni, mint: első, következő, utolsó.
Például:
- A kicsi kocsi először az alagútban fog menni.
- A baba éhes, először vacsorát fog enni, utána alszik.
Menete:
- Adjunk hozzá a kulcsszavakat (ez esetben az időhatározót) az utasításokhoz, melyet a gyermek egész nap hall. Hangsúlyozzuk a szavakat, hogy egyértelmű legyen a gyermek számára. Példaként: „Először fel kell venned a zoknit, hogy utána fel tudd venni a cipőt.”
- Az időbeli sorrendet meghatározó szavakat tehát használjuk a napi tevékenységek és a játék során, így segíthetünk a gyermeknek, hogy megtanulja ezeket a fogalmakat.
- A gyermek életkorától függően rendben van, ha nem érti, vagy még nem tudja használni ezeket a szavakat. A gyakorlatokat abban az esetben is folytassuk.
- A gyerekeknek többször kell hallaniuk a szavakat a különféle szövegkörnyezetben, mielőtt megértik és később használni tudják a fogalmakat.
Tevékenységek nagyobb gyermekek számára
Ösztönözze gyermekét, hogy segítsen a (könnyű és biztonságos!) feladatok ellátásában például a konyhában.
„Olvassa fel a receptet, vagy kapcsolja be a sütőt.” A főzés közben ki kell emelni a sorrendet meghatározó szavakat. Például: „Először 200 fokra kell kapcsolnunk a sütőt”; „Miután felszeleteltük az összes zöldséget, behelyezhetjük a serpenyőbe”.
Használjon heti ütemtervet, például naptárba vezesse a napi történéseket.
A megfelelő mondatok bemutatása a gyermeke számára, lehetőséget biztosít arra, hogy a szavak sorrendjét helyesen használják. Például: „Ma vásárolni fogok, mielőtt elhozlak az iskolából. Az iskola után mehetünk a parkba.”
A vacsora idején beszéljék meg, hogy mi történt aznap.
„Ma munkába mentem, majd bevásároltam. Miután befejeztem a vásárlást, főztem, utána olvastam, elmentem a moziba”.
Ezek a gyakorlatok/beszélgetések közös együttlétek során történjenek. Minden nap szakítsunk lehetőséget arra, hogy időrendi sorrendben megbeszéljük a napi eseményeket. A fentebb leírt szavakat használva: először, utána, következő.
Ezekkel a gyakorlatokkal bővül a szókincs és hozzásegíti a gyermeket az időt meghatározó feladatokkal való tájékozódásban.
A mindennapi kommunikációt könnyíti és a rendszerességet segítheti elő, mind a tanulásban, mind a szabadidő eltöltésében.